BLACK on Viu (bebel and rating)

By syasandeul - 03 April


BLACK (Malay drama version). My first ever Viu original series. It is a Malay version hence let me carry on the rest of this post in my rojak Malaysian style.

Review Drama VIU: Black (Episod 1) - Kakimuvee - Portal Informasi ...

The first four episodes made me crave for more and yes so I did proceed with the next episodes. I cam marathon sehari je terus ok.

Sofia (Siti Saleha) ada ability boleh tengok if kematian seseorang tu dekat. Anyone yang ada dekat dengan dia. Dia boleh Nampak bayang warna hitam kat belakang orang tu. Walaupun ni version Malay and adaptasi K-drama, I rasa cam cerita ni deserve compliments so why not. Apa yang sis bebel ni is from the perspective on 'quality of malay drama' tu je and I tak compare with its original version.

Ada satu part ni yang saya rasa huge kelainan yang drama melayu ada. Kalau K-drama boleh letak goblin, gream reaper and so on, then Malay drama boleh letak bunian. Tapi yang rare is bunian dalam Black ni memang very up to date and most important, tak pakai warna putih! Melayu with mindset bunian wearing white is very common ye.

Masa first four episodes tu sumpah sis okay gila to see Kamal Adli dengan Siti Saleha but as I move forward kan, I thought I felt macam second lead syndrome (SLS) gila sebab I felt yang chemistry dorang dah slowly faded tau tak sebab something happened dekat dorang. Sis janji plot twist ni very unpredictable masa episode awal. Janji!! Unless kalau dah layan original version dia la. Exception la. Jap, lupa mention second lead dia: Zoey Rahman. Artis dalam cerita ni mostly boleh dikatakan legendaries la. I mean Namron and Khir Rahman kut!!

Settings dia which is mostly I will talk about the places. Tempat-tempat yang Black cover memang cantik and sesuai dengan tiap situasi. Main setting dia adalah Police Department bahagian detective. Walaupun dia just cover detective punya office je the whole time (means dia tak tunjuk la the place as a whole dari luar and dari dalam) tapi I rasa cam that’s fine and for that to be included dalam Malay drama, I seronok. Seronok la instead of asyik tengok Malay drama berlakon selalu dalam company besar-besar je tempat dia pastu rumah and kedai makan. So to be able to see this sorta huge improvement if I can say is a good thing ok.

The next good thing is drama ni banyak action juga. Kan dah cakap cerita pasal ability boleh tengok orang mati, so mestilah ada kes bunuh! Action dalam cerita ni semua real and smooth. Ada satu part Zoey kena pukul dengan kayu golf pun I cam…wait what? was that real???? Kesian telinga Zoey?? Sumpah Zoey innocent dalam cerita ni. Tu yang SLS tu. Pastu, ada part main lead dia terjun from a high place (I think tempat tu is bridge yang tinggi gilaa). Bayangkanla from the bridge, dia boleh terjun bawah sampai kaki pijak highway kut macam K-drama yang hero dia selalu terjun terjun jugak tu. Tapi one thing lagi kena puji Black ni sebab dalam cerita ni, yang terjun tu bunian so we can say they probably have ‘superpower’ to do that. Logik la juga sikit. 

What I love is being able to see this drama cover banyak detail of the story ‘theme’ and bagi nampak cerita ni real. Contoh kalau dalam K-drama, kalau cerita yang pasal medic, dorang banyak shoot surgey scenes apa semua lah secara details, kan? Black managed to do it. Cerita ni mostly pasal detective so banyak lah juga pasal detective. Contoh: scene dekat kubur (dorang gali mayat yang dah jadi rangka), scene mayat mati dalam freezer and ada kesan lebam apa semua, tu semua details. Ada satu scene ni part someone ni nak bunuh diri guna cara carbon monoxide dalam kereta. Sumpah real gila part tu I rasa.

So overall I would rate 7/10. To be honest, I tak suka ending dia. Bikin geram sumpah! I wanted to know apa jadi next like you really are responsible to let me know and like boleh tak summarize the story elok elok?! I cam dari 7/10 tu nak bagi 6/10 sebab ending dia. Tapi bila fikir thoroughly, I suka dengan part-part lain tu so I maafkan la sikit ending.

Ok dah bebel. Yang tak tengok tu dah boleh slow slow layan. Sis cam nak layan keluarga baha don tu pula ehe <3

Xoxo.

  • Share:

You Might Also Like

0 comments